torsdag 13 december 2007

Sankta Lucia

Ja idag är det Lucia. Enda dagen på året som är mysig vid halv sju på morgonen. Då är det nämligen Lucia på TV. Men idag blev jag besviken. Var var det stora luciatågen som de brukar sända? Det med fina hästar och barn som bakar pepparkakor och sånt? Nu var det ett ynkligt litet tåg där alla såg ut som Christina Aguilera när de sjöng. Och de stod och typ diggade med i musiken. Så gör man väl inte i ett luciatåg? Då står man stilla och vackert, inte som någon popsolaartist som wailar halsen av sig. Synd. Men de sjöng i alla fall min senaste favoritlåt Koppången som är skriven av Pereric Moraeus med text av Py Bäckman. Jag hörde den för första gången i lördags när Sanna Nielsen sjöng den på Christmas Carols. Helt underbar. Den ska jag lyssna på nu. 100 gånger i rad som jag alltid gör när jag hittat en favoritlåt. Det var alltid min brors störmoment när jag var liten och fick en cd skiva. Jag lyssnade på en låt om och om igen, sedan hittade jag en av de andra låtarna som var bra som jag inte ens visste fanns. Och vad hände då? Då lyssnade jag på den om och om igen och sen hittade jag en ny och så.... ja, you get the point.

Inga kommentarer: