onsdag 23 januari 2008

Äntligen någon som agerar

Ständigt ser man kommentarerna på modeforum. Sist såg jag det på Veckorevyn. Det var en fråga om vem som bar en speciell klänning snyggast. Alla tre tjejerna var smala. En var för smal. Anorexiasmal. De flesta kommenterade att hon var snyggast. Klänningen hängde som en säck på henne. Jag blir rädd när jag ser tjejer som tycker att man ska se ut så. Inga höfter eller kurvor som är normalt när man är kvinna. Givetvis är det inte heller bra att vara överviktig men inte heller svältsmal. Nu kommer säkert många tycka precis som på forumen att det finns de som är så smala naturligt. Men jag vägrar tro på att en vuxen kvinna väger 31 kilo naturligt. Det finns inte i min värld. Jag vill inte att mina kommande döttrar ska tro att man ska se ut så. Modeller dör av svält. Och inte är det för att de inte har mat. De äter helt enkel inte. Är man verkligen beredd att dö för att uppnå idealet att trycka sig i barnkläder? Men nu börjar i alla fall världen att reagera på dessa ideal. Senast i ledet är Danmark som har infört nolltolerans mot size zero modeller. När ska Sverige haka på trenden?

Inga kommentarer: