onsdag 23 januari 2008

Klasser hit och klasser dit

Vad trött jag blev på ett program på radion innan. Det pratade om klasser. Överklass och medelklass. Inte nog med det. Det pratades också om undre medelklass och övre medelklass. Finns det inte bara en medelklass? Nej, det finns tydligen undre medelklass, medelmedelklass och övre medelklass och kanske lite mittemellan. Vem bestämmer vad som är vad? Är der baserat på inkomst? Vad händer då om man har ärvt 100 miljarder och inte tjänar något. Vilken klass hamnar man då i? Trams säger jag. Klasser hit och dit. Varför ska alltid alla delas in i speciella fack? Jag hatar fack. Fack it!

4 kommentarer:

Anonym sa...

det handlar om förenklingar som facktiskt kan vara användbara...

Anonym sa...

Förnekar du klassamhället? :O

Det dog i och för sig ut för länge sedan, men det finns fortfarande en systematisk uppdelning av människor i vårt samhälle baserat på bl.a. inkomst.

juliana.persson sa...

Jag märker inte av några klasser eftersom jag inte själv delar in mig i någon klass. Däremot olika folkgrupper men det har nog med betydeligt mer än inkomst att göra. Kanske är det de grupperna som är just klasser men det är just hela detta mellan överklass som jag vill komma bort från. Känns så förlegat.

Anonym sa...

http://www.metacafe.com/watch/1044571/power_windows_hack_save_make_your_own/