torsdag 24 januari 2008

När ska föräldrarna ta ansvar?

Igår läste jag någonstans om att man skulle ut och lära ungdomar att hantera alkohol för att få dem att dricka mindre. Varför ska andra männsiskor lära barn och ungdomar detta? Har de inga föräldrar? Det spelar ingen roll vad de säger eller gör för det är föräldrarna som står för uppfostran och som måste se till vad deras barn gör. Jag drack alkohol första gången när jag var nästan 19 år. Jag har aldrig varit full. Salongsberusad men aldrig spyfull och aldrig bakis. Jag har heller aldrig sett mina föräldrar fulla. Jag har även alltid haft en tid när jag skulle vara hemma. Föräldrar som visste var jag var. Som skjutasade mig dit jag skulle och som hämtade mig när jag skulle hem. Föräldrar som hade koll på mig. Jag vet från säkra källor att polisen kör hem fulla ungdomar varje helg. Hem till deras föräldrar som har ansvaret för dem. När polisen knackar på förnekar föräldrarna att det är deras barn. Vad ska då en föreläsning för ungdomarna hjälpa? Starta en föreläsning för föräldrarna istället.

Inga kommentarer: