onsdag 2 januari 2008

Hur är det med ansvaret

Folk dör och skadas av smällare varje år. Oftast är de som skadas under 18 år. Hur kan de skada sig när man inte får lov att köpa eller använda raketer när man är under 18 år? Vem har köpt raketer åt dem? Kompisar? Förläldrar? Syskon? Varför är de dessutom ensamma med kompisar på nyår mitt i natten när de är under 18 år och hur kan alkohol vara inblandat? När jag var under 18 år var jag hemma på natten och jag hade inga raketer. Det såg mina föräldrar till. Föräldrarna som har ansvar tills man är över 18 år. Men istället för att folk tar ansvar så ska det förbjudas. Nu ska ingen få lov att ha roligt och njuta av raketerna som är en fin nyårstradition. Bara för att några inte kan sköta sig och följa föreskrifterna. Visst är det fruktansvärt tragiskt att sådant här händer och visst kan de hända olyckor med raketer. Men det kan hända olyckor med allt men man får faktiskt ta ansvar för sig själv ibland och inte alltid räkna med att samhället ska stå och hålla en bakom ryggen.

Inga kommentarer: