tisdag 19 februari 2008

Sally Mann, hit med en spann

Idag var jag på Sally Manns fotoutställning på Dunkers kulturhus i Helsingborg. Och man mådde lite illa när man gick därifrån. När blev det så att kultur ska vara konstigt, meningslöst (eller med en mening som ändå ingen förstår), och skumt. När slutade kultur att vara fint och vackert? Idag fick jag se lik fotade i skogen, gamla skelett på foto, kvinnor som stod nakna på rad och kissade, och nakna barn. Vad skiljer dessa nakna barn från barnpronografi? Visst kan man ha fot på sin lilla nakna bebis i ett familjaalbum men inte foto på spritt språngande nakna 9 åringar som står och posar i pärlhalsband eller inzoomade barnsnoppar. Det är sjukt. SJUKT! Inte vackert, inte fint. Bara helt fel. Jag förtår inte meningen alls.
Nästa utställning var nästan lika dålig. En installation var bränt tyg inannför en glas ruta och en annan var några små plaststolar på en metallställning. WHAT? Får de batalt för detta? Den var ju i alla fall bättre än utställningen jag var på i somras. Där var den en gigantisk mullvad som hängde död från taket och i en hörna var där massa sopror. Vanliga sopor som i soprummet och en uppstoppad katt. Är dett kultur vill jag inte vara kulturell. Vilket skit rent ut sagt! Aldrig mer Dunkers. Då åker jag hellre till Landskrona museum och tittar på historiska saker och går dessutom in gratis.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är just därför som jag inte är kulturell!