torsdag 1 november 2007

Regellösa skolan

Idag läste man följande på Helsingborgs gratislokaltidning löpsedel att Helsingborgs skolor tycker inte att de behöver några klädregler. Jag är inte förvånad eftersom skolorna i Helsingborg inte har några regler alls. De flesta skolorna har inte det i alla fall, eller så har de regler som inte tillämpas. Ta till exempel den sämsta skolan som jag satt min fot på, min gymnasieskola, Nicolaiskolan. Här hade man regler. Man fick inte röka på skolgården. Ändå stod, lärare, rektorer och elever och rökte. Om ens mobil ringde på lektionen fick man en lapp och sedan fick man gå hem och få ogiltig frånvaro. Min lärares mobil ringde. Han hade en kalle anka signal som han stod och skrattade åt tillsammans med klassen. Jag tycker det behövs regler i skolan så eleverna får lära sig att respektera sina lärare och av barn får man respekt genom att sätta gränser. Den bästa läraren jag någonsin haft heter Mattias. Han jobbade på Nicolai och skickade hem elever vars mobiler ringde. Kom man försent fick man stanna utanför. Gjorde man inte läxor fick man sämre betyg. Mattias höll på reglerna. Han jobbar idag på Procivitas i Helsingborg. Sveriges näst bästa skola. Ser ni sambandet? Det behövs gränser och regler!

1 kommentar:

Anonym sa...

ProCivitas Helsingborg delar andraplatsen, såg jag vid en närmare titt häromdagen.

Som blivande lärare tror jag på en fri skola och de problem du upplevt har främst problemet att reglerna in följts konsekvent av både lärare och elever. Det gäller att föregå med gott exempel!

ProCivitas nästa!