onsdag 14 november 2007

Astrid Lindgren 100 år

Idag hade Astrid Lindgren fyllt 100 år. Härliga Astrid som har betytt så mycket för så många barn över hela världen. Pippi, Emil, Lotta på Bråkmakargatan, Madicken, Vi på Saltråkan. Listan kan göras lång och jag har många nostalgiska favoriter.
Idag är det även ostkakans dag. Jag vet inte om det är något nytt påhitt för jag har aldrig hört det innan. Men idag ska jag i alla fall äta ostkaka. Någon som jag faktiskt aldrig direkt gillat innan. Men en dag för några år sedan fick jag hemlagad, färsk ostkaka och sedan dess älskar jag det. Ok, den färdigköpta är inte samma sak men det är ändå gott med jordgubbssylt och en klick grädde.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ostkaka, oih! Så amerikansk vågar jag inte vara.

juliana.persson sa...

Du är tydligen redan väldigt Amerikans om du tror att ostkaka är amerikanskt. Då heter det cheesecake. Har du aldrig hört talas om småländsk ostkaka? Så svenskt det kan bli :)