tisdag 16 oktober 2007

Stureplansprofilerna dömda av rätten eller media?

Stureplansprofilerna har blivit dömda idag. Hovrätten dömde dem till 4 års fängelse. Det som media och samhället hela tiden varit ute efter. Jag är livrädd för att vi ska börja döma folk utan bevis. Med folk som vill att lagen ska ändras när det gäller våldtäkter. Man ska istället för att bevisas skyldig bevisa att man inte är skyldig. Detta är helt befängt! Jag hoppas med hela min själ att detta aldrig kommer bli sanning. Jag läste dagens dom från våldtäktsmålet och jag är lite tveksam. Det verkar inte ha kommit fram jättemycket nya bevis. Givetvis kan det ha gjort det och jag har inte läst det förra protokollet och hört alla förhör så jag kan ha helt fel. Men något jag inte gillar ur protokollet är det här:
När det gäller att bedöma tillförlitligheten av ..............uppgifter måste tas i beaktande den omständighet att hon visat sig ha en anmärkningsvärt hög promillehalt vid provtagning senare på dagen kl. 10.14. Polismannen ................ som får antas ha en viss vana vid att i sitt arbete möta berusade personer och av att bedöma deras berusningsgrad, har dock inte uppfattat ......... som "speciellt berusad". Hovrätten finner därmed att denna omständighet inte minskar tillförlitligheten av .......... berättelse.

Jag tycker det är kontigt att man väljer att tro på en polismans enskilda åsikt istället för ett provsvar som har "rätt". Provsvaret bevisat ju faktiskt att kvinnan har varit väldigt berusad och just detta kan ha en stor inverkan på hela målet.
Jag tycker självfallet jättesynd om kvinnan om hon blivit våldtagen och alla kvinnor som har blivit våldtagna och jag vill absolut inte att vålstäktsmän ska gå fria. Men ännu mindre vill jag leva i ett samhälle där folk blir dömda utan bevis!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ursäkta mig men vad har hennes ev berusning med saken att göra? Får man stå ut med att bli våldtagen om man är berusad?

d-aniel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
juliana.persson sa...

Nej, men det kan påverka hennes historia. Man vet inte alltid vad man gör när man är redlöst berusad. Och fortfarande handlar det inte om hon blivit det eller inte utan att det inte finns bevis!

Johanna sa...

Fast det finns ju bevis? Hon har sår i både anal och i underlivet, plus att hon är blåslagen. Varför skulle hon anmäla dessa killar om hon kände dem och haft sex med dem innan? Man går inte frivilligt genom alla dessa processer med rättegång och sånt om man inte har blivit våldtagen, tro mig. Det är inget man vill göra. Tyck inte synd om killarna, de kanske ska sluta våldta istället?