onsdag 24 oktober 2007

Nu närmar det sig

Idag är det exakt två månader kvar tills det är julafton. Vid den den här tiden om två månader kommer jag sitta och äta torsk med potatis och senapssås hos Daniels föräldrar. Hade det varit när jag var liten hade hela släkten på mammas sida varit hos Mormor och Morfar och ätit gröt. Det var så mysigt när alla samlades. Men nu har alla egna familjer på andra håll och barnbarn och barn och fullt upp med sig själv. Men jag är ändå glad att vi har bra kontakt i vår släkt. Ingen är ovänner eller bråkar, som det görs i många släkter och familjer. Här är vi som en stor familj. Och fast vi inte träffats på länge är det som om vi sågs igår när vi väl ses.
Jag är en riktig julälskare och har redan börjar planera, julgran, pynt, godistillverking, gardiner och granar och allt som hör till. Det hela ska inledas med ett Ullaredsbesök. Sen bryter det loss på riktigt. Tyvärr kan man inte planera snö och glittrande iskristaller. Men man kan alltid hoppas. Fast jag har tjuvstartat lite med julmyset innan Ullared för jag köpte faktiskt en julfilm när jag var hos syrran. "Miraklet i New York" och vi tittade på "Elf" tillsammans. Så det började pirra i julnerven.
Min högsta judröm är (nej, inga Manolos eller Jimmy Choo) att hyra en stor stuga ute på landet där hela släkten kan samlas och fira jul tillsammans. Alla får ta med deras släkter på deras håll ocg deras släktingar får ta med sina. En riktig brakjul med enorm julgran, hundratalsljus, god mat och massor av julstämning. Men det kommer nog förbli en dröm som blir ersatt med just Manolos.

Inga kommentarer: