söndag 19 augusti 2007

Skillnaden mellan te och te



Alla ni tedrickare där ute nu ska ni får höra. Detta måste ni bara prova. Jag har alltid druckit te i en mugg. Man slänger i en påse lite vatten och mjölk. Lite i vilken ordning som man vill. Te först, vatten först. Men sedan åkte jag till Irland. På Irland gör man te i en kanna. Man lägger i ett par påsar te, häller på vatten (som kokat men ska ha vilat lite och ska hålla ca 97 grader) sedan låter man det dra. Sen häller man mjölk i koppen och sedan häller man i te. Alltså mjölk först, sedan te. Det blir sån skillnad så man knappt kan tro det. Ska det bli extra gott ska man ha mjölk med 3% fetthalt men kanske inte till vardags. Ni måste bara prova. Extra gott blir det om man har en kanna i porslin som man först häller kokande vatten i så den blir varm. Sedan häller man ut det och gör som jag beskrev innan med nytt vatten. Det blir så gott. Så därför önskade jag mig en tekanna och min kära syster köpte en till mig på Irland efter att jag och min bror åkt hem. Så nu dricker jag mitt vita te med hallon och aloe. Ett annat fynd från Dublin.

Det finns även en del roliga historier vad det gäller det där med mjölken först. En av dem lyder så här.
Förr i tiden så drack man te ur porslinskoppan och det finare porslinet tålde inte det heta teét. Man fick då hälla i mjölken först så det inte blev lika varmt och därför kunde man undvika att koppen sprack. MEN, det vara bara det "fina" dyra porlinet som sprack om det blev för varmt och förr så var det protestanterna som var rika. Så därför visade man detta genom att hälla mjölken först så att alla såg att man hade råd med finporslin och att man inte var fattig katolik.
Jag vet inte om detta är sant men det finns många sådana historier om mjölk eller te först. Det är alltid så roligt när man lär sig något om andra kulturer när man är på semester. Så, spring nu och köp en tekanna och häll i mjölken först i muggen.

1 kommentar:

Anonym sa...

aaa cccoooouuuuppppeeee oooooofffff ttttttthhhhhheeeeeee