måndag 12 februari 2007

Nu har facket gått för långt

Nu har facket helt spårat ur. Hur beter de sig egentligen? Finns det någon lag att man ska vara med i facket? Får man inte bestämma själv om man vill vara med i facket eller inte? Nej, tydligen inte. För då kommer facket och ställer sig utanför affärer och restauranger. Affärer som drivs av duktiga, flitiga, egenföretagare som bara vill tjäna sitt levebröd och driva ett företag. Ni står utanför och "målar skit" på dessa ställen. Vad ger er rätten att göra det? Först var det salladsbaren i Göteborg där ni till slut lyckades få denna duktiga tjej att sälja sitt företag. Nu ger i er på Make Up Store och tvingar in henne i en överenskommelse hon inte ville ha men inte vågade säga nej till. Vad jag vet är det frivilligt att vara med i facket. Skulle jag få lov att ställa mig utanför andra dansskolor som inte har balett och tvinga dem att ha balett bara för att jag har en balettskola och gillar balett. Nej, då skulle polisen komma och hämta mig. Strejkar "vanliga" människor mot något, t ex de som sittstrejkar mot pälsaffärer, blir de hämtade av polisen. Varför får då ni stå där och tvinga folk att göra saker de inte vill? Vad ger er den rätten? Jag blir så förbannad så jag vet inte var jag ska ta vägen! Jag tycker vi ska uppmuntra småföretagare och tjejer som vill jobba och driva sina företag. Ska de gå hemma på socialbidrag istället? Det tycker tydligen ni eftersom ni driver dem till att sluta jobba. Ni kanske inte vet att det är ganska svårt att få jobb i Sverige och man ska vara glad om man har ett! De som jobbade på salladsbaren i Göteborg var nöjda med sin jobbsituation, varför skulle ni då lägga er i? Vad ger er rätten att stå utanför och hålla hennes kunder borta? Hennes personal ville inte ens ha kollektivavtal. Hade jag bott i Göteborg hade jag gått och ätit där varje dag bara för att ställa upp för ägaren. Tänk om alla som inte gillade något skulle ställa sig protestera och demonstrera. Vad trevligt det skulle bli. Varför inte bara lagstifta att alla ska tänka likadant. Det hade väl blivit kul?

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker inte om att du delar in folk i fack på detta viss. NEJ TILL BRON, STOPPA BRON. Mona Sahlin till makten, feminismen regerar...