onsdag 23 april 2008

Det går ju bara inte..

Det går inte att släppa in mål på varje anfall. Det går inte att lägga inlägg i luften framför mål om våra anfallare är huvudet kortare än motståndarlagets fyra backar i straffområdet. Det går inte att vinna med Daniel Andersson i mål. Snälla Oscar Berglund. Bli frisk NU!
Angående att HIF ska ha blivit utklassade. Det tycker jag inte alla är sant. Kalmar spelade roligare fotboll än de brukar göra men det var fortfarande långbollar och hela laget i försvar. Men HIF spelade på bra och hade många chanser och mycket av spelet. Så något utklassning var det inte frågan om. Man har dessutom bevisat att man är bra på att göra mål eftersom man är första laget som gör mål på Kalmar (bortsett från en straff) och att HIFs problem är att alla bollar mot mål går in.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rätt i det du säger. Jag har varit på alla HIF:s hemma matcher i år och kan säga att clownen vi har til målvakt måste bytas ut... han ÄR grunden till flertalet av våra tappde poäng.

juliana.persson sa...

SÅ rätt, så rätt

Anonym sa...

Som Kalmar-supporter måste jag få flika in med mina synpunkter.

Kalmar spelade inte särskilt mycket "roligare" än de brukar. Hela säsongen har man haft ett piggt och varierat anfallsspel där man blandat kortpassningsspel på backen med längre bollar på David Elm som plockar ner och delar ut till understödjande KFFare. Man har även slagit många fina djupledsbollar på Ingelsten och Cesar, så att man är något tjongfotbollslag är ren lögn. Dessutom kan jag tillägga att man med marginal gjort flest mål i allsvenskan i år.

Och att försvara med hela laget är det väl inget fel på? Man kan knappast spela försvar på ett "roligt" sätt. Det gäller att ligga rätt med alla och täcka ytor. Och det är Kalmar för närvarande bäst på i allsvenskan.

Sen tycker jag inte Daniel Andersson kan beskyllas för att HIF förlorade, han må ha varit ute och cyklat lite när Viktor Elm gjorde ett mål, men i övrigt så låg skulden nog mer hos backlinjen än hos målvakten.

Och utklassade blev HIF verkligen inte, det håller jag med om. Båda lagen hade sina perioder i matchen.

juliana.persson sa...

När jag skrev brukar syftade jag på tidigare säsonger. Jag blev faktisk förvånad över att Kalmar fortsatte att spela efter deras första och andra mål. Men långbollarna finns där. Lika mycket som luckorna i vårt försvar.

Anonym sa...

På så vis. Ett litet missförstånd där då.

Jo, nog finns de kvar alltid, men jag tycker att man varierar sig betydligt mer än man gjort innan. Men Tråkiga Kalmar-stämpeln sitter kvar.

Till skillnad från jätteroliga Hammary som öser in mål! 0-0 mot Elfsborg ikväll, men matchen var säkert väldigt underhållande ändå ;)

Anonym sa...

"Man har dessutom bevisat att man är bra på att göra mål eftersom man är första laget som gör mål på Kalmar (bortsett från en straff)"

Ett förtydligande: Ljungskiles mål (vilket är det enda innan kvällens match, som KFF har släppt in) kom inte på straff utan på ett skott i en spelsekvens.

Anonym sa...

Kan bara hålla med Viktor och Juliana i er diskussion. Tråkigt dock att folk uttalar sig negativt om Kalmars spel av tradition. I takt med att nyförvärv både svenskar och brassar har funnit sin plats har man ryckt upp sig.

Stundtal förra säsongen (2:a) presterade KFF riktigt fin fotboll och så fin fotboll som man presterades mot Elfsborg hemma har jag aldrigt sett i allvsenskan innan dess. Jag är inget Kalmarfan men det var klappklappfotboll Arsenalstyle, något lägre tempo förstås, men ändå.

juliana.persson sa...

Jag rättar mig givetvis gällande straffen. Jag har inte följt alla matcher (lite tidsbrist) och fick sagt till mig att det var på straff. I stand corrected! I övrigt, riktigt kul med en riktig fotbollsdiskussion och inte bara hata hit och dit och smutskastning. Trevligt!