torsdag 7 juni 2007

Sommartorp Ernst

Alla känner väl till Ernst i Sommartorpet. Lugna, gosiga Ernst som bara njuter av sommaren och sitt lilla torp. Jag själv älskar Sommartorpet. Idag gick jag in på svt.se och skulle se när det hade premiär. Då hittade jag något roligt. Ernst har en bra förmåga att beskriva saker på lite speciella sätt och på svt.se har det samla några av hans kända citat. Jag kommer själv fortfarande ihåg någon jag läste förra sommaren i en tidning. Ernst berättade om ett bra sommartips och det lät så här:

”Brygg en kanna kaffe, åk iväg med en kompis och ta ett nattbad. Ställ upp några ljus eller en pilsner och glid ned i det varma vattnet som nästan känns oljigt. Simma runt och ha det gött.”


Vem kommer på att beskriva vattnet som oljigt? Det ska vara Ernst till det. Nedan följer några av mina favoritcitat från svt.se

"Och där har vi ett vattenfall av ek som rinner ner för trappan."
Sommartorpet 4 juli 2005

"Väldig skön kontakt mellan ute och inne, precis som att ute och inne vill varandra nånting."
Sommartorpet 20 juni 2005

"Man känner sig aldrig så rik som när man plockar ut ett färskt bröd ur ugnen."
Sommartorpet 29 augusti 2005

Kolla in Sommartorpets premiär 11/6 för fler härliga beskrivningar


1 kommentar:

Anonym sa...

hahah han är rolig han, Ernst:-)Jo men självklart kan jag lägga ut receptet på laxpastan, det kommer under dagen!:-)