torsdag 14 juni 2007

Dödsfälla?

Idag läste jag om att trädgårdspooler kan vara livsfarliga. Ni vet sådana som man köper i vilken affär som helst för ett par tusingar och ställer på gräsmattan. Någon har gjort den smarta upptäckten att poolenär farlig, man kan drunkna i den. Grattis! Du får Nobelpriset. Du kom på att man kan drunkna i en pool.
Faran skulle vara att småbarn kan klättra i poolen och drunkna utan att föräldrarna märker det. Om jag inte har helt fel så borde det inte vara poolens fel. har man småbarn och pool bör inte barnen vara oövervakade. Är det då poolen som är en dödsfälla? Är det inte föräldrarna?
Det står i artikeln att många tar bort stegen när man inte badar, men barnen kan lätt få för sig att dra fram ett bord eller något annat och klättra i. Är jag inte helt ute och cyklar bör det ta ganska långt tid för ett litet barn att dra fram ett bord och sedan klättra i en pool via bordet. Då bör man vara väldigt ouppmärksam på vad ens barn gör.
Hade jag haft småbarn hade jag för det första tänkt efter väldigt noga innan jag köpte en pool. Hade jag sedan köpt den hade jag varit väldig uppmärksam på vad mitt lilla barn gjorde. Man har väl alltid koll på sitt lilla barn oavsett om man har pool eller inte. Nej, sluta med att varna för allting. Det är dags för föräldrarna att ta lite ansvar.

Inga kommentarer: