söndag 3 juni 2007

En mycket, mycket märklig match

Dagens landskamp kommere nog vara någon av de märkligaste matcher jag någonsin kommer att se. Danmar tar in ett 3-0 överläge till 3-3. Det döms straff och utvisning. Ett galet fan stormar planen, försöker spöa domaren och mathen avbryts. En stund senare döms 3-0 vinst till Sverige. En god vinst men nog så orättvis. Jag funderar än på hur domaren tänkte. Vad kom 3-0 ifrån? Hur bestämde han sig för det? Det enda att komma fram till är någonslags WO från Danmarks sida. Vilket ger det andra laget, i detta fall Sverige en seger med 3-0.
Jag tycker det är fruktansvärt orättvist mot lagen att straffa dem med förluster eller poängavdrag. Böter och publiktomma läktare är bra straff men korkade "fans" ska inte kunna avgöra matcher. Likadant var det när Hammarby fick poängavdrag för sina bråkande "fans" och gick miste om SM-guldet som hade varit deras förra året om de inte fått poängavdrag. Jag anser att det är helt ohållbart att straffa lagen för dessa incidenter. Såfall kan man ju bara ta på sig motståndarlagets tröjor och huligana rundor. Så gynnar man sitt eget lag. Usch, nej. Orättvist och oigenomtänkt.

Idag firade HIF 100-års jubileum här i Helsingborg med massor av skojiga upptåg. Gött att vakna till "HELSINGBOOORG! HELSINGBOOORG!" När fyrverkerierna sköts upp ikväll och jag stod på min balkong och tittade slog det mig. Jag älskar HIF. Jag älskar HIF så att det gör ont!

Inga kommentarer: