torsdag 15 januari 2009

Äntligen!!

Äntligen ska det öppnas elitskolor för elever som har lite lättare med det där med att plugga än andra. Som jag. Åh, vad jag önskar att det fanns när jag gick i skolan så jag hade sluppit höra: "Du kan hjälpa de andra" "Du kan få rita lite".

Klart att inte alla kan ha lika lätt för allt, men precis som de som har de lite svårare får hjälp måste de som har det lätt få hjälp att komma vidare. Jag har haft en enda lärare som klarade av att hjälpa de som var snabba i skolan vidare och det var i lågstadiet. Sen kom man upp i mellanstadiet på samma skola och då var det stopp igen. Sista året på högstadiet var också bra då jag gick i friskola med mindre klasser. Där fanns det tid för läraren att hinna med alla och hjälpa de som behövde hjälp och utmana de som behövde det.

Tyvärr är det bara gymnasieskolor som ska starta elitskolor men det är i alla fall en bra början.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jävla överklass. "Jag är ju mycket bättre än alla då måste jag ju få bli ännu bättre"

juliana.persson sa...

Ojdå. Nu blev någon sur för att inte alla är lika bra. Man kanske är bra på olika saker. Finns det elitfotbollsklasser kan det väl finnas matteelit? Men i medelmåttiga sverige får man inte vara duktig!

Anonym sa...

Mjae, saken är ju den att var man jätteduktigt i skolan så fick man ju hoppa över en klass, och så är även fallet idag på grundskolorna.
Så du var nog kanske inte mycket bättre än de andra i din klass eftersom du fick gå kvar...

juliana.persson sa...

Jaså man får hoppa över klasser. Det var något nytt. Det finns nog inte här i Skåneland så fall hade jag nog inte gjort 4ans böcker när jag gick i 2an. Och min kompis hade nog inte räknat gymnasiematte i 7an.

Anonym sa...

vilken tur att jag vet att du inte gjorde det. Men de andra som läser vet ju inget, så då går det bra att hitta på vad som helst tydligen...

juliana.persson sa...

Jaså de gjorde jag inte. Nähääää!!! Då inbillar jag mig bara då.