tisdag 20 januari 2009

Let's dance

Jag tycker det här med Leila Bagge i Let's dance är lite tråkigt. Han man undervisat dans och dansat balett så mycket så han man en klar fördel när det gäller dans. Även om det inte är samma dans så har man motoriken och kontrollen på sina muskler på ett helt annat sätt än vad en person som inte dansat innan har. Jag kan säga att jag skulle ha en väldig fördel om jag skulle varit med i Let's dance. Såklart. Även om jag inte är pardansare. Det är faktiskt riktigt fjantigt av domaren Dermot som säger att hon till och med kan ha en nackdel av att dansat innan. Det är ju rent trams bara. Nej, lite koll får tv4 alla ha på tidigare danskunskaper. Annars känns det lite orättvist. Det är ju inte direkt första gången något sådant här händer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, eller hur wtf.. Som du och jag,vi hade aldrig kunnat vara med för allt med takt och spänst och blabla kan vi redan. Fuskigt! Puss

Madeleine sa...

Men man kan också se i t.ex. so you think you can dance, att personer som har dansat mycket jazz eller balett haft väldigt svårt för just 10-dans därför att de måste bryta ner gamla mönster innan de kan lära sig nya. Angående taktkänsla, så inkluderar man då även de allra flesta musiker. I övrigt säger inte en musikal-utbildning någonting om hur mycket dans man har lärt sig. De flesta av mina klasskompisar har gått dessa utbildningar och beroende på vilket fokus man har och förkunskaper så varierar också själv dansundervisningen.

juliana.persson sa...

Jo visst är det svårt att bryta balettmönster också. Men eftersom Leila inte är så pass proffsig dansare som de i So you think you can dance är så har hon inga så pass invanda rörelser. Men visst stämmer det lite att man kan ha svårt att bryta mönstren, men det är aldrig en nackdel att ha dansat innan.