lördag 24 maj 2008

Elitklasser. ÄNTLIGEN!

Under alla år jag gått i skolan har det funnit hjälpklasser, hjälptimmar och extraklasser. Såklart ska det finnas hjälp för de som har svårt för att hänga med. Men vad händer med de som har det lätt. Jag hade det otroligt lätt i skolan och har alltid fått höra: Hjälp de andra, gör vad du vill, rita lite eller läs i den berömda bänkboken. Bänkboken som man fick läsa i när man var klar. Jag lånade nog en 2-3 nya varje vecka. Men värst var det när lärarna tyckte att jag skulle hjälpa de andra. Varför skulle jag göra det? Varför skulle jag hämmas i min utbildning för att andra behövde lite extrahjälp? De kunde väl få hjälp av lärarna. De som hade det som jobb. Jag som själv utbildar nu skulle aldrig säga till en annan elev att hjälpa de andra om de klarat av det redan. Jag tycker det är helt fel. Så jag som anser att skolan hämmat min utbildning tycker att elitklasser är det bästa påfundet i svensk skola på mycket, mycket länge! Fram för att man ska vara stolt över att man kan. För att man är duktig. Och det handlar inte om att någon är bättre än andra för alla är bra på något. Vissa i skolan och vissa på fotboll. När man är bra på fotboll får man spela i bra lag. Så ska det såklart vara i skolan också. Nu önskar jag bara att det inte var för sent för mig att gå i skolan .

1 kommentar:

Anonym sa...

Jäklar vad jag kände igen mig i ditt inlägg! Hjälpa de andra fick jag göra hela tiden tills jag sa emot och vägrade.