söndag 4 oktober 2009

Dubbelmoral

Jag är lite förfarad över att alla är så emot Anna Anka. Jag tycker hon kan uttala sig lite klantigt ibland och jag delar inte alla hennes åsikter men jag tycker att hon är en förbannat stark kvinna och en förebild för andra kvinnor. Hon går sin väg, står för sina åsikter och låter sig inte kuvas av någon. Det om något är bra egenskaper. Hon säger dessutom att hon inte lägger sig i hur andra sköter sina liv utan sköter sig själv. Något som alla hennes motståndare kanske också borde lära sig.
Jag anser dessutom att det jag sett av Anna är en väldigt god mor som bryr sig om sina barn och som sätter gränser. Något som är oerhört viktigt med barn.

Jag kände att jag var tvungen att skriva om det då jag hörda Nyamko Sabuni hos Robin idag och hon sa att hon hann med sin karriär och sina barn eftersom hennes man skötte hushållet. Sen sa hon att hon inte gillade Anna Anka för hon hade en förlegad kvinnosyn och att hon levde som på 1830-talet.
Det är där dubbelmoralen slår till. Anna Anka är hemmafru som sköter hemmet och barnen medan mannen tjänar pengarna. Nyamko jobbar och tjänar pengar medan hennes man sköter hushållet. Är det ok på ena hållet men inte på andra?
Är det det som kallas jämställdhet?

Inga kommentarer: