fredag 17 december 2010

På begäran: SKUMTOMTEFUDGE

Recept på skumtomtefudge. Alltså det som var i grytan igår.

14 skumtomtar
50 g smör
2 dl strösocker
1 dl vispgrädde
150 g vit eller ljus choklad

Klipp tomtarna i lite mindre bitar och blanda med allt utom chokladen i en kastrull.
Smält allt på svag värme och låt sedan småkoka under omrörning i ca 10 min när det smält ihop.
Blanda i chokladen och låt det bli en jämn smet.
Ta av kastrullen från plattan och rör en stund till.

Häll upp i en berömda lågformen. Den är perfekt för att ha godis i. Blir lagom tjocka bitar. Det är alltså en brödform vi pratar om. Ca 25x7 cm. Alltså en långsmal form.

Ställ i kylen och stelna och skär sedan i ganska små bitar då den är ganska söt. Speciellt om man valt vit choklad.
Jag har alltid gjort med vit choklad tidigare men då jag inte är så förtjust i det och tycker att det blir för sött så tog jag ljus choklad igår och det blev supergott!

Man kan även göra samma recept och byta ut tomtarna mot skumbananer. Det har jag dock aldrig provat med ljus choklad. Men det blir supergott med vit.

Koka på!



1 kommentar:

a sa...

a du är snäll ! Tack så mycket :)