söndag 12 december 2010

Lite beslutsågest kan resultera i något väldigt bra.

Jag är julgodisgörarenummerett. Jag älskar att göra julgodis och har både gamla favoriter och gillar att prova nytt. Idag blev det dags för årets premiär i kolakokning och jag bestämde mig för kola med krossade polkagrisar på. Problem uppstod. Jag hade nämligen både sparat recept på vanlig smörkola med polkagrisar på och chokladkola med polkagrisar på. Vad gör man då? Man gör halva halva. Resultat: Ett av de mest lyckade julgodisarna jag gjort någonsin. Utseéndet, konsistensen, segheten, smaken. Perfekt!
Jag vill ju inte skryta...Eller jo.

Recept om någon vill prova på.

Kola nr 1

50 g smör
1,5 dl vispgrädde
0,5 dl ljus sirap
1,5 msk flytande honung
1 dl strösocker.

Ner med allt i en kastrull och koka på medelvärme till 125 grader. Rör då och då. Och ja. Köp en termometer. Det blir så mycket bättre då.

Under tiden kolan kokar så smörj en brödform med lite, lite matolja eller rapsolja. Häll ner kolasmeten i den (så klart)  när den kokat färdig och ställ i kylen.

Dags för kola nr 2

Gör likadant som med kola nr 1 men blanda även ner 2 msk kakao i grytan. Koka till 125 grader.

Under tiden denna kolan kokar så krossar du polkagrisarna (ca 70 g) med mixerstav eller så tar du ut dina aggressioner med kavel eller hammare. Eller hoppa på dem. Eller kasta dem upprepade gånger ut genom fönstret. Gör vad du vill, bara de går sönder.
När de är sönder så ska de silas. Det är nämligen tricket för fina krossade polkagrisar utan massa polkadamm. (Om man vill kan man spara det som kommer genom silen och ha på glass)

Nu har kola nr 2 uppnått 125 grader. Tag ut kola nr 1 ur kylen, häll på kola nr 1, ös på polkagrisar och ställ i kylen. Sen är det vara att låta stela och sedan skära upp.

1 kommentar:

Ann sa...

Det ser ruggigt gott ut!! Lovar inte att jag ska testa receptet men jag ska fundera på saken :)