fredag 5 januari 2007

Dialektdiktatur.

Läste nyss Helsingborgs Dagblad
på internet där jag fann en förvånande insändare. Avsändaren "Rikssvensk" skrev följande: "Jag var med familjen i Helsingborg i somras, en stad att minnas, men vad svårt det var med dialekten. Barnen våndades och riste på huvudet så fort de hörde dialekten. Kan inte skolorna i staden förädla språket? Vi skriver dock 2006, cirka 350 år efter integrationen." Jag tyckte nog detta var det tråkigaste inlägg jag någonsin läst. Ska alla i Sverige prata likadant? Är inte de olika dialekterna en del av charmen i ett land? Jag tycker i alla fall det. Det är kul att komma till Småland och höra småländska, norrländska i Norrland och skånska i Skåne. Det är roligt att bara man kommer till en annan stad, talar invånarna med en annan dialekt. Vart ska det leda om alla ska tala likadant. Snart ska vi se likadana ut, tycka om samma saker, och, hemska tanke, tycka och tänka likadant. Hur skulle detta landet bli att leva i? Någon slags diktatur där människor inte får prata som de vill. Nä, tack. jag ska fortsätta med min skånska, och hoppas att alla andra också fortsätter med sina dialekter så vi får ett spännande land.

Inga kommentarer: