måndag 28 juni 2010

Världens enklaste tårta

Någon efterfrågade receptet på tårtan nedanför. Jag kan börja med att säga att det är den enklaste och fuskigaste tårtan jag gjort i mitt liv. Men man kan välja själv hur mycket man vill fuska. Jag brukar baka egna marängbottnar men denna gången fanns inte tiden så jag köpte färdiga. De är faktiskt helt ok. Istället la jag tiden på att göra egen lemoncurd som blir mycket godare än köpt.

Här kommer recept på två tårtor eftersom jag gjorde två. Halvera allt om du bara vill ha en.

4 marängbottnar. Köpta eller hembakta.


Lemoncurd:

3 citroner
4 dl strösocker
150 g smör
6 ägg


Tvätta citronerna. Riv skalet av två citroner fint. Pressa saften ut alla citronerna.
Blanda skalet med sockret i en rostfri kastrull.
Blanda citronsaften med mjukrört smör och rör sedan ner det i kastrullen.
Vispa äggen lätt och rör till sist ner äggen i kastrullen.
Koka i vattenbad på låg värme under ständig omrörning med träsked. Krämen får absolut inte koka! Det tar ca 30-40 minuter tills den är lagom tjock.


När du ska lägga ihop tårtan så vispa 5 dl grädde och blanda sedan med lemoncurden. Lägg blandningen mellan och ovanpå marängen och lägg skivade jordgubbar på toppen.

Gör du bara en tårta så kan lemoncurden sparas i kylen i en vecka ungefär. Den passar på på rostat bröd eller scones.


Mums, mums!

2 kommentarer:

Hannanas sa...

Mumma! Funkar det med den lemoncurden man får köpt på ICA?

juliana.persson sa...

Ja, det funkar säkert utmärkt! Det blir nog lagom med en burk till en tårta då. Lycka till!