måndag 11 oktober 2010

Kul med balett. Om det är balett

Idag läste jag Metro och fick se en artikel om att balett är hett. Jättkul, tyckte jag. Såklart, eftersom jag undervisar balett och driver en balettskola. Tyvärr försvann glädjen när jag läste artikeln.
Artikeln handlar om något man kommit på som heter "Pure Barre" Alltså någon sorts gymversion av balett. Helt sjukt! Balett är en konstform som bygger på strikta regler och positioner med fötter, kropp och armar och det är inget man kan blanda ihop med annat. Sen gav de tips på övningar man kunde göra hemma. Övningar som inte har något med balett att göra och som inte ens är nära.
Så jag blev såklart irriterad. Irriterad över att man ska förstöra en dansform som funnits sedan 1600-talet och för att man gör en stor artikel om det när "Pure Barre" inte ens finns i Sverige.
Man kanske istället kunde valt att göra en artikel om en riktig dansskola som undervisar i riktig ballet. Jag har mina 40 plus grupper som ni vet och jag är mycket för att alla som vill ska dansa balett och man ska göra det för att det är kul. Men det ska ändå vara balett! Fast att inte alla kan bli ballerinor och alla inte kan uppnå total utåtvridning eller hoppa höga Grand Jèté så måste man få dansa balett eftersom det är en jättenyttig motionsform och en skonsam sådan.
Därför tycker jag att det är jättetrist och dumt att man tar en bra motionsform och förstör den. Och det är en förolämpning mot de som dansar balett och har dansat sedan barnsben och helt plötsligt ska en gyminstruktör kunna gå en kurs och sedan undervisa i "balett". Nej, nej, NEJ!
Balett är balett och det har det varit i över 400 år. Låt det så förbli! De är det som är balettens charm!

Inga kommentarer: