måndag 1 december 2014

Min insändare

För ett tag sedan skrev Kultur-Sören på Helsingborgs dagblad en krönika om att han inte tyckte att det skulle läggas 400 "grabbiga" miljoner på Olympia. Jag blev irriterad och skrev en insändare till HD för första gången i mitt liv.
Den har dock inte dykt upp i tidningen så jag publicerar den här nu.
Här är Sörens krönika

Här är min insändare:

Jag är en kvinna som livnär mig på balett, älskar smink, shopping och
att baka och laga mat. Dessutom älskar jag HIF och att gå på match på Olympia. Då gör det mig mäkta irriterad att läsa Kultur Sörens
blogginlägg om "400 grabbiga miljoner till Olympia" idag. Fotboll är inte grabbigt bara för att män utövar sporten. Det engagerar även massor av kvinnor och flickor. HIF engagerar dessutom tusentals
människor varje matchtillfälle. Någon som både gynnar näringslivet och
samvaron i Helsingborg. Folk som jag aldrig pratat med innan är
plötsligt mina vänner och de glada, ensamkommande flyktingbarnen som stod bredvid mig på senaste hemmamatchen, vi log mot varandra när det blev mål trots att vi inte kunde utbyta ett enda ord. Så varför skulle inte Olympia vara värt 400 miljoner? Är det inte "fint" nog. Jag som jobbar med kultur har sett så ofantligt många pengar läggas på "finkultur" som intresserar tio personer. Hur kan då arena som skapar samvaro, integration, glädje och engagemang för tusentals människor vara fel? För att det i detta fallet är män som utövar sporten? Skulle vara intressant att veta vad du tycker om balett och min dansskola som består av 98% flickor och kvinnor då. Kultur ska skapa samvaro och det gör både balett och
fotboll utan "grabbstämplar"

Juliana Berlin

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra rutet Juliana,vi behöver fler som du!