torsdag 18 februari 2010

Jag minns det som igår

Det var åtta år sedan. OS i Salt Lake City. Mitt i natten satt lilla 15 åriga Juliana och tittade på avgörandet i herrarnas åk. Konståkning. Det stod mellan två ryssar. Den ene är världens just nu bästa manliga konståkare, Evgeni Plushenko och den andra Alexei Yagudin. Mannen som enligt mig är den bästa konståkaren någonsin. Hans känsla, hand stegsekvenser, hans styrka, hans hopp och framförallt hans manlighet när han åker. Tyvärr tycker jag att för många manliga konståkare är för feminina i sin stil men Yagudin var inte det. Det bästa var hans kortprogram "Winter" men hans kortprogram "Man In The Iron Mask" ligger inte långt efter.
Jag var helt besatt av honom nu när jag tänker efter. Jag hade till och med hans personnummer som pinkod i mobilen.
Ni kan titta och njuta av hans program nedan eftersom en sliten höft satte stopp för hans karriär strax efter OS 2002.
Inatt ska jag njuta av männens avgörande åk igen, utan Yagudin men med en Plushenko som troligtvis tar guld i år igen. Men inatt kommer jag inte pussa tvn och hoppa upp och ner av glädje när vinnaren står klar.

Inga kommentarer: