tisdag 22 mars 2011

Min version

Det har varit mycket snack om polisens insatser i Malmö och HIF ber de som var där att ge sin sida av berättelsen. Det gjorde jag.


Jag vet inte om det är försent men jag skulle vilja ge min berättelse av lördagens händelser.
Jag är HIF supporter sedan många år och är trogen på södra stå.
Jag är givetvis ledsen för att många som kan inte förtjänade det, missade matchen men samtidigt är det första derbyt som de varit lugnt inne på arenan.
Som långvarig supporter så vet jag vilka sällskap man ska undvika och vilka det oftast är som bråkar och ställer till. Man lär sig känna igen dom. Det är dessa man undviker på arenan för att inte bli klämd vid rusningar eller uppeldad av en bengal. Något sådant inträffade inte på arenan denna gången.
För första gången verkar polisen ha hindrat bråkstakarna från att komma in och därmed låtit många andra supportrar avnjuta matchen utan oro för bengaler eller upplopp.
Hur polisen sedan betett sig på stan vet jag inget om då jag tog mig till arenan på eget vis. Både för att jag hade bråttom hem sedan och för att undvika eventuella bråk på stan. Att tro att man kan gå med bråkstakarna utan att något ska hända är enligt mig ganska naivt.
Det jag såg av polisens insatser utanför arenan efter matchens slut var helt ok och jag kunde sedan gå hem i lugn och ro när de utanför bussats iväg.
Sammanfattningsvis så tyckte jag polisen gjorde ett bra jobb både genom att hålla supportrarna från varandra och att hålla dem från arenan. Om de sedan inte skött sig på andra vis vet jag inte. Men jag kunde avnjuta ett fint derby i lugn och ro med positiv stämning på läktaren.

Inga kommentarer: