onsdag 18 mars 2009

The Wallander policeofficer

Eller bara Wallander. I vilket fall som helst så såg vi Wallander - Sidospår idag. På engelska. Den är inspelad i Ystad. De har svenska poliskläder, svenska namn, svenska platser, svenska gator. Men det pratar engelska.
Jag trodde att filmen skulle vara precis som Wallanderfilmerna är i Sverige men som jag bedrog mig. Henning Mankells Wallanderböcker är de absolut bästa böcker jag läst i hela mitt liv. Tyvärr så inledde jag min vuxenläsningskarriär men Henning Mankell och då har allt annat ganska svårt att mäts sig. Men jag är nöjd ändå.
Åter till filmen. Filmen var inte ett enda dugg som de svenska filmerna. Denna filmen var som boken. Wallander var precis så som han är i boken. Skäggig, brusar upp lätt, lite udda och otrevlig ibland men ändå trevlig. Precis så som man uppfattar honom i boken. I boken uppfattar man honom även som Rolf Lassgård återspeglar honom när han har rollen som Wallander. Men Krister som spelar honom i de nya filmerna känns som en helt annan karaktär.
Men i alla fall. Detta var så himla mycket bättre än de svenska filmerna. Det var som att återuppleva boken fast i verklighet. Helt underbart! De har lyckats fånga allting så bra.
Svenska Wallander är såklart också bra men inte på ett "Wallander-i-boken-sätt"
Har ni läst böckerna och gillar dem så måste ni se Sidetrack, som den heter på utrikiska.

Nu ska jag dricka svartvinbärssaft och sen ska jag sova. Godnatt!

Inga kommentarer: