fredag 29 december 2006

Vad har Sverige gjort för världen

Igår satt min sambo och hans kompis och spelade UNO online på Xbox 360. Man ser då sina motspelare som i webcamera och kan även höra dem och prata med dem. Vissa är väldigt otrevliga och trångsynta och började igår prata illa om Sverige (han var från England). Vi har tydligen alltid snö och isbjörnar överallt. Synd det inte är så, det hade varit kul att se en isbjörn i trädgården. Mitt i allt hans babbel sa han plötsligt: "Vad har Sverige gjort för världen?" Jag började fundera lite eftersom det första jag kom fram till var Henrik Larsson(Helsingborgare som jag är) men givetvisa måste Sverige ha gjort något. Jag kom fram till följande: Dag Hammarskjöld som bla var FN:s generalsekreterare 1959-1961 då han omkom i en flygolycka.
Astrid Lindgren som för mig och andra barn världen över har betytt mycket genom sina böcker. Ingvar Kamprad IKEAs grundare som gett många arbeten världen över och som är en stor person för näringslivet.
Carl von Linné som utformade sexualsystemet för blommor och växter.
Och sist men inte minst Alfred Nobel
Det finns säkert fler men detta var min lilla lista, vill ni att jag ska komplettera med någon får ni säga till.



Bild från Aftonbladet

1 kommentar:

Anonym sa...

intressant tanke