torsdag 28 mars 2013

Romeo och Julia

Nu är jag hemma efter att ha sett Romeo & Julia på baletten i Köpenhamn! Bara att besöka byggnaden är en upplevelse i sig och balett på det gör det ännu bättre. Men kvällens höjdpunkt var Alban Lendorf.
Jag såg honom i en dokumentär om dansarna i Köpenhamn och fastnade för hans dans redan då. Han lyckas uttrycka sig manligt som balettdansör, och det är inte många som lyckas med det. Jag tycker att han påminner lite om Baryshnikov. Att han dessutom är så ung! Den mannen kommer bli något stort! Det är han i och för sig redan. Men större!
Riktigt kul!
I övrigt tyckte jag att baletten var sådär. Jag var inte så förtjust i koreografin och tyckte det var lite för mycket spring på scenen och för lite balett. Romeo och Julias pas de deux hade dessutom alldeles för mycket lyft. Det kändes som om han vara kånkade runt på henne och visade alla olika lyft de kunde. Men dansarna är jätteduktiga även om just denna baletten och koreografin inte lyfte fram deras tekniska kunskaper.



Inga kommentarer: